Open/Close Menu Clubconcerten in Opwijk

Nosta programmeert buiten de eigen muren en pleegt een ware hold up met Hydrogen SeaPoltrock en Mary Lattimore. Het doelwit: CC Strombeek.

Hydrogen Sea breidt uit, maar boet niet in aan intensiteit. Met ‘Automata’ verbreken Birsen Uçar en Pieterjan Seaux de banden met hun computer en hijsen ze drie nieuwe bandleden aan boord. Het nieuwe ‘Flogsta’ richt zijn vizier op het hart en de heupen. ‘Automata’ zag eind 2017 het licht in het Antwerpse kunstencentrum deSingel. Met de fysieke en creatieve aanwezigheid van Patricia Vanneste (Balthazar), Joris Caluwaerts (STUFF.) en Steven Van Gelder (Tout Va Bien) veranderde Hydrogen Sea haast meteen van gedaante. “Ik herinner mij nog hoe dynamiek veranderde toen Steven met de beats aan de slag ging. Hetzelfde gebeurde bij de inbreng van Joris en Patricia. Iedereen ging met elkaar in dialoog, en dat is een wereld van verschil met vroeger”, legt Seaux uit.

Op eerste single ‘Flogsta’ vloeien synths, drums, viool en Uçars stem samen tot een geheel dat tegelijk warm en koud, groot en klein, speels en timide klinkt. Hydrogen Sea pleegt met ‘Automata’ geen stijlbreuk, maar verruilt digitaal voor analoog. In de oude samenstelling misten Birsen Uçar en Pieterjan Seaux het menselijke aspect. “We werden de slaven van een computer. De aanwezigheid van een computer werkte beperkend, want er was geen communicatie mogelijk. We zijn opnieuw vrije strijders”, klinkt het bij Hydrogen Sea.

‘Flogsta’ gaat over een Zweedse traditie, geeft Birsen Uçar duiding. “Flogsta is een studentenwijk in Uppsala waar de inwoners elke avond om 10 uur een collectieve schreeuw plaatsen om de angsten en stress van zich af te schreeuwen.” Wie aandachtig luistert, herkent de schreeuw ook in de single. “Ik vind dat zo’n mooie traditie. Ze herkennen de donkerte in het leven en doen er iets mee.”

.

Poltrock

David Poltrock zou weleens Vlaanderens meest geliefde sessie- en studiomuzikant kunnen zijn, met prominente rollen bij onder meer De MensTriggerfingerMonza en Hooverphonic. De Brusselse artiest brengt echter ook solomateriaal uit, en heeft zich dit jaar gewaagd aan iets bijzonders. Hij ging voor niet minder dan drie albums – steeds een release om de 88 dagen – met telkens met dezelfde pianomelodieën als basis. ‘Mutes’ was als eerste luik een verzameling korte en intieme piano-schetsen op de mechanisch gedempte piano. ‘Moods’ bevat dan weer atmosferische en cinematografische soundscapes waarin natuurlijke piano-klanken hand in hand gaan met geprepareerde piano’s, dreigende drones en dichte klanktapijten. Met sluitstuk ‘Machines’ levert Poltrock zwaar bewerkte en repetitieve piano’s met hypnotiserende electronica. Kortom: Poltrock is duidelijk nooit voor één gat te vangen en klinkt steevast eigenwijs experimenteel.

.

Mary Lattimore & Meg Baird

Als harpiste verlegde Mary Lattimore al heel wat grenzen. De muzikante uit Los Angeles werkte in het verleden zo samen met grootheden als Thurston MooreKurt VileNick Cave en Steve Gunn, schreef meerdere soundtracks voor films en toonde ook op haar eigen solo-albums hoe klassiek, ambient en atmosferische soundscapes perfect hand in hand kunnen gaan. Samen met haar hartsvriendin,  zangeres-gitariste Meg Baird, creëerde ze de plaat ‘Ghosts Forest’, waarop het duo op spontane, creatieve wijze een melodische conversatie voert. Mary en Meg betrekken je live maar al te graag in dat intieme en steeds héél meevoerende proces.

HOLD UP!

Nosta pleegt een muzikale hold up in CC Strombeek en programmeert een hele avond verrassende acts in een ongewone setting. Zonder oogkleppen en met een brede blik injecteren we ons eigen DNA in het CC. Daarbij zal ook speciale aandacht gaan naar de visuele invulling van de avond.

.

.
What's Next
View Full Timetable and Book →
CategoryNieuws